Friday, May 18, 2012

tips elakkan rambut bercabang


rambut bercabang ? ohh demmmm... menncikkkk !!
dulu time rambut pendek, tadak plak masalah nih.

skg? sejak rambut panjang nih ~ grrr...
pikiaq ja pun dah buat aku tensen taw. huh !
tiap kali belek-belek rambut, mesti ada ja yang tak kena,
rosak lah, pecah lah, bercabanglah, kerinting kat hujung lah.
adooii, banyak betoi nih masalah rambut aku.
camna nak buat nie....
nak potong/gunting? oh..no no no...
tak mungkin. 
tapi aku ada gak la ambik gunting, gunting selai-selai kat hujung yang bercabang tuh. heks.. sapa penah buat?


 soooo... untuk nak elak masalah ni dari terus berselirat dalam otak aku ni, aku google lah kot-kot ada tips best ka.. ada lah aku jumpa sikit-sikit. 
~ neh tips dia ~


  • jangan sikat rambut time rambut basah. ohh demm, aku selalu buat nie T__T
  • potong rambut setiap 6-8 minggu sekali. rasanya aku dah setaun ni tak penah potong. huii...
  • elakkan klorin. laut & kolam mempunyai kadar garam yang tinggi. ohhhh no no no.... yang ni pun baru ja buat 2,3 minggu lepas. mandi kolam then laut :'(
  • jangan mencuci rambut terlalu kerap. ok yang ni aku rasa aku dah okay. seminggu cuci 3,4 kali ja..
  • hindari kepanasan yang melampau. contohnya jangan guna blow dry terlalu kerap. kalo boleh biaq dia kering semulajadi. aku memang takdak blow dry pun. guna kipas. hehe !
  • jangan biarkan matahari terkena secara terus kepada rambut. yang ni selamat, pakai tudung. hihi. untung-untung.
  • buatlah treatment secara berkala untuk memastikan rambut sihat walepatliat. hurmm...yang ni banyak kos jugak nihh... nanti la pikiaq len.
  • guna syampoo yang ada pelembap, dan guna vitamin atau serum untuk bagi rambut blink-blink bersinaqq..


p/s : kalo nak rambut yang sihat, kena lah rajin menjaganya. ok. tata..
:: note untuk diri guwa ::

No comments: