Wednesday, June 13, 2012

2nd trial : pulut serawa durian



serawa durian ? 
laparnya tengok gambar ni.. sebab ni kisah hari sabtu lepas baru nak update. hihi ! disebabkan oleh sibuk membawa buku kesana kesini kat library. konon lah.. study sangat. yew..~

hari tu, duk kat library kejap ja sebab rasa lenguh-lenguh badan. terus balik awal. dalam perjalanan tiba-tiba ternampak ada makcik jual durian kat tepi jalan. macam best ni, teringin pulak nak makan. pi singgah beli, ada 3 jenis harga ikut timbang kg.

1 kg RM4 untuk buah elok isi kuning dan buah baru. makcik tu cakap buah baru. besar-besar jugak aku tengok.
1 kg RM2 untuk buah semalam yang ditebuk tupai, yang pecah-pecah sikit, yang entah la aku pun taktau sebab apa ada harga camtu. selalu aku dengar kelapa ja ditebuk tupai, rupanya durian pun ada jugak. lol. tak luka ka mulut tupai tu duri tajam-tajam? haha.
1 kg RM1 untuk buah gred z...hua....sangat tak bagus ni, dah pecah-pecah, kecik, macam buruk ja buah. hurm..
godek pi godek mai aku amik lah sebijik yang harga 1 kg RM2 tu.. orait pa, aku sorang ja nak makan.  hoho.. 1st time beli durian beb. hentam saja.


ni lah rupa durian 1st time beli sorang-sorang. :)
ok jugak isi dia elok, tak nipis, rasa pun okay tak tawar. kira lulus lah ni kan.


sekali tengok ada bentuk LOVE


2x tengok memang ada bentuk LOVE, tapi LOVE tak jadi.


oleh sebab teringat kawan-kawan yang mengidam nak makan durian, makanya aku pun try lah buat serawa. resepi mak :) tQ mak.

esok tu pun bawa lah pi kat kawan-kawan. syok tengok depa makan.. ingatkan tak habis dah.


RESEPI SERAWA :

5-6 biji isi durian 
1 paket santan 
3 cawan air 
3 sudu gula 
3 sudu sagu (rendam 15 minit)
1 helai daun pandan
sedikit garam

panaskan air, lepas tu masukkan semua bahan. kacau-kacau sampai masak.
dah siap ! 




No comments: